SHARE
EN/PL

IMPROVISED SMOKE DEVICE 

IMPROVISED SMOKE DEVICE

Działanie Rebecci Baumann było jednym z kuratorowanych przeze mnie projektów wystaw i eventów odbywających się w ramach Międzynarodowego Festiwalu Nowych Zjawisk Audiowizualnych Vivisesja w Poznaniu w 2010 roku, który współorganizowałam.

Rebecca Baumann tworzy przede wszystkim instalacje oraz interaktywne i kinetyczne rzeźby. W swoich pracach krytycznie przyglądała się roli szczęścia i celebracji we współczesnym, podlegającym ciągłym zmianom i napięciom życiu oraz temu jak oba te stany manifestują się w społeczeństwach. Poprzez formalne i konceptualne badanie materiałów składających się na zwyczajowe pozostałości po celebracjach, takich jak rozsypane na ziemi konfetti, balony bez powietrza czy połamane chorągiewki, Baumann kreuje sytuacje zapraszające do zaangażowania się odświętny spektakl. Pośrednio nakłaniała w nich publiczność nie tylko do współdziałania, ale i do zatrzymania się w celu poddania pod rozwagę wiarygodności i tymczasowości takich wydarzeń.

Jako punkt startowy swoich realizacji Baumann często wykorzystuje element zabawy, co jak sądzi może wywrzeć na widzu szczególnie motywujący efekt. Interaktywny i eksperymentalny aspekt jej prac redukuje zarówno dystans pomiędzy dziełem sztuki, a uczestnikiem jak i fizyczne oraz mentalne bariery pomiędzy zgromadzonymi w galerii obcymi sobie osobami dzielącymi dzięki niej wspólne doświadczenie. Kwestionując tradycyjny dystans pomiędzy realizacją artystyczną a widzem Baumann testuje również przyjęte schematy wystawiania jak i galeryjne przestrzenie, w których współczesna sztuka jest dziś najczęściej pokazywana i którymi jest tym samym obramowywana.

W Welcome to the Wonderful World of Emotion and Impact (2008) artystka wykorzystała np. eksplodujące balony, za sprawą sterowanych pilotem detonatorów pękające jeden po drugim nad głowami ludzi zgromadzonych na wernisażu. Większy, jedno-metrowy balon wypełniony konfetti i mniejszymi balonami dodatkowo wybuchł pośród niczego niepodejrzewającego tłumu. Każdy z pękających tego wieczoru balonów, hałasując zaznaczył na krótką chwilę swoją obecność, wywołując wśród zgromadzonych całe spektrum następujących po sobie emocji.

Natomiast w Confetti International (2007/2008) Baumann zbudowała unikatową maszynę do rozrzucania konfetti używając do tego przemysłowego wentylatora i kawałka fabrycznej taśmy produkcyjnej. Widz aktywował pracę poprzez umiejscowienie konfetti na taśmie poruszającej się w stronę wentylatora i w efekcie powodując eksplozję koloru. Pośród publiczności formowały się wówczas nieoficjalne grupy wspólnie uzupełniające pojemnik zużytym konfetti i wysypujące je na taśmę.

Podczas festiwalu Vivisesja Rebecca Baumann odtworzyła pracę z 2010 roku Improvised Smoke Device - pięcio mitutowy perfromas w przestrzeni publicznej, który prezentowała po raz pierwszy w Pert Cultural Centre w Australii, jako część projektu Conselo Cavaniglia „Artists in Response to City Spaces”. Praca ta jest inspirowana niedawną wyprawą artystki do Indii, gdzie badała m.in granice pomiędzy ceremonią a niebezpieczeństwem m.in. podczas słynącego z rytuału obsypywania przyjaciół kolorowymi proszkami święta Holi, nazywanego również Festiwalem Kolorów. Performance miał miejsce w parku im. Adama Mickiewicza w centrum Poznania i polegał na odpalaniu przez artystkę kolejnych „pochodni” dających różne odcienie dymu, który otaczał widzów sukcesywnie zlewając się w jedno.

Ponadto we wnętrzu galerii On zaprezentowana została nowa, przygotowana konkretnie do tej przestrzeni instalacja kinetyczna „Untitled State of Mind. Black Cascade”, budowana przez artystkę na miejscu. W galerii odbył się również przy tej okazji pokaz prac wideo dziewięciorga międzynarodowych artystów zgromadzonych wokół organizacji Berlinerpool z Berlina.

 

Park im. Adama Mickiewicza/ Galeria ON
ul. Fredry 7
61-701 Poznań
Wernisaż: 25.11.2010 godz. 20:00
Czas Trwania wystawy:25- 28.11.2010